Dweilen

Het boostyourpositivity thema van deze week is ont-stressen.
Ik moet eerlijk toegeven, dat dit iets is wat moeilijker wordt met de jaren.
Of moet ik zeggen met de werkgever ?
Ik ben nu eenmaal iemand die er graag voorgaat..
Voor de volle 100% ..
en als, ondanks al mijn goeie bedoelingen, het nog steeds vierkant draait, dan neem ik werkzorgen mee naar huis.
En ja dat mag niet .. en zelfs al zegt iedereen ‘dat moet ge niet doen’.. er is een verschil tussen de theorie en de praktijk.

Tuurlijk heb ik middeltjes om hiermee om te gaan:
1) op nummer één staat met stip de sauna.. de overweldigende hitte, het gevoel dat ge even maar één ding kunt doen, focussen op je ademhaling.. stil zijn in gezelschap en het niet erg vinden, warmte in deze koude tijden.. je lichaam voelen, en daarna heerlijk vermoeid
2) lopen, over de middag, tot je zo moe bent, dat je niet meer kan piekeren ..
Of wandelen of shoppen, zolang het maar ‘uit de werkomgeving is’ en liefst in buitenlucht
3) (bedrijfs-) yoga.. ik ben nog nen newbie.. maar het losmaken van mijn steeds maar krommer wordende rug, steeds opnieuw vastzittende nek wordt stilaan een noodzaak. Kundalini yoga is zo een beetje mijn “zelf-massage” zonder dat mijn super kinésiste erbij te pas komt.
4) de 6 weken Mindfullness cursus van enkele jaren geleden, was echt een life changer .. ik blijf Colinda eeuwig dankbaar voor deze tip !
– alleen zou ik toch wel echt dringend nog eens moeten ‘opfrissen’ –
5) de rit naar huis : op de trein mensen kijkend, stoom afblazen bij carpoolster, luidop zingend in de auto of net in stilte..
Of bellen naar vrienden en familie..

Maar ik merk de laatste tijd dat ik eigenlijk niets meer kan vertellen over het werk, zonder mijn frustratie niveau naar boven te laten gaan, dus probeer ik ..
– mij te laten omringen door positieve mensen en hen enthousiast te laten vertellen
– als ik met de kids mee doe, even hard op te gaan in het spel
– dingen te doen buiten mijn comfort zone,
– het werk te relativeren door mensen met ‘echte problemen’ te helpen..

Maar die lapmiddeltjes zijn wat ze zijn.. lapmiddeltjes.

Ontstress middeltjes terwijl aan de andere kant de stress alleen maar wordt opgedreven.

Dweilen .. met de kraan open.

 

wpid-IMG_20140219_224422.jpg

Als het slapen als maar minder lukt, ..
als het lopen niet meer gaat,
als het water hoog staat,
als het emmertje met geduld vol is..
als de energie zo op raakt dat de stap naar één van die trukjes te groot wordt..

dan is het voor mij geen kwestie meer van zelfzorg,
dan is er maar één weg uit,
en hoewel ik het ongelooflijk laf vind van mezelf,
ben ik opgekomen voor mezelf,
omdat het broodnodig was..
zelfrespect .. is ook zeggen dat de maat vol is.

Ik ga een ander project opnemen op het werk,

Want mijn huidige job eet me op .. langs binnen uit ..

– en laat nu die sauna maar komen !! –

2 thoughts on “Dweilen

Geef een reactie

