Cassis

DSC_1411

Zwarte bessen zijn een goede bron van vitamine C; zelfs vier zoveel als sinaasappels. Met 100 gram cassis bessen krijg 300 % van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C binnen en maar 57 kcal. Ook zitten er tweemaal zoveel anti-oxidanten in cassis bessen dan blauwe bessen. De zwarte bes is dus met recht een super vrucht. In cassis bessen vind je ook B vitamines en mineralen als calcium, ijzer, magnesium, fosfor, kalium en zink. Zwarte bessen bevatten ook een aanzienlijke hoeveelheid voedingsvezels. Uit Schots onderzoek is zelfs gebleken dat de zwarte bes op het gebied van vitamines, anti-oxidanten en voedingswaarde het beste scoort van 20 andere onderzochte fruitsoorten. Dit raak je helaas kwijt als je zwartebessenjam of –limonade tot je neemt omdat de bessen gekookt worden in de verwerking. Als je cassis bessen in je smoothie doet, krijg je wel de gezonde kwaliteiten binnen

Als iets niet te eten is, dan moet er nen uitleg bij ..

Twee jaar geleden maakte ik er confituur van, vorig jaar liet ik ze hangen voor de vogels, dit jaar probeerde ik ze weg te geven (maar het volk dat kwam plukken hield toch meer van frambozen)

Maar .. vandaag vond ik dit : crème de cassis:
http://www.smulweb.nl/recepten/1399046/Creme-de-cassis

en vermits ik al eerder dit jaar geslaagde vanilla extract maakte (dankzij haar)
– en oké, we moeten eerlijk zijn, mislukte muntextract met rum
stond er hier toch nog een flesje te blinken..
ben eens benieuwd !!

En jullie ? wat maken jullie met zwarte bessen ? Coulis ? Siroop ?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s