Ge denkt teveel na, doe eens gewoon.

Hij kwam nog ne keer..

Hoop was deze keer het thema:

“Hope is the fuel that feeds the desired action.”

Ja, ik zat deze keer naast een sceptische ex-collega waardoor het commerciële karakter van zijn zogenaamd inspirerende betoog, me nog net iets meer stoorde.

Maar heb ik er iets aan gehad ? Ja.. ik vind dat tof om bij dergelijke zaken stil te staan.

Ik vind het leuk om te weten dat je van zwemmen (méér dan welke andere sport ook) statistisch gezien gelukkiger wordt, en dat je je kinderen moet meegeven om te dromen en vooral dat ouder worden leuk is !  Dat ook een bibliotheek bezoeken en boeken lezen je .. je geluk statistisch vergroot.

Ik vind het ook logisch dat je aan een positieve houding moet werken, dat je eraan moet werken (ik zal mijn doe-kaartjes eigenlijk eens terug vanonder het stof moeten halen) en in die zin ben ik actief bezig met optimist’ischer worden.

Ik ben eigenlijk altijd een zoek’er geweest, en ben precies recht van het puberen in ne midlife crisis gestapt..’is dit het nu?’ het is een vraag die me samen met een heleboel andere vragen geregeld parten speelt. Toen ik in de auto nog even wou na-filosoferen kreeg ik goeie raad van ons ma:

“Ge denkt teveel na, leeft eens gewoon.”

Dat zal me dus niet lukken 😉

Er was maar één wrang plaatje..  2 doe vragen..

We moesten onverwacht complimenten aan de buurman geven. Mijn (ex-)c ollega moest snel nadenken en somde vanalles op.. het enige dat ik onthield ..

‘je gaat ongetwijfeld nog steeds koffie halen voor collega’s uit je nieuwe team’

ik moet Leo gelijk geven, dat ene kort momentje, dat onthou je vooral uit de lezing.. toch een beetje wrang.. koffie halen, en neen ik breng er geen meer mee voor mijn nieuwe team.

De 2de was een vraag “Ben je nu gelukkiger dan 10/20 jaar geleden ?”  – ik antwoordde als bijna enige neen –  en voelde me er achteraf slecht door..

Komaan ..  antwoord eens eerlijk ..

Wanneer was jij het gelukkigste ??

2 thoughts on “Ge denkt teveel na, doe eens gewoon.

  1. Ik verraste de psycholoog op het sollicitatiegesprek van de eerste job die ik zou krijgen met als antwoord “gelukkig zijn” op de vraag waar ik mezelf binnen tien jaar zou willen zien staan. Ik herinner me niet meer veel van de uitleg die ik er aan gaf, maar ik denk niet dat ik toen ongelukkig was, ik denk eerder dat ik hoopte dat ik gelukkig kon blijven en die job er aan toe zou bijdragen. Misschien ben je niet gelukkiger dan tien jaar geleden, maar ben je gewoon nog even gelukkig? Of op een andere manier gelukkig? Waarom zou alles altijd maar meer moeten worden? Misschien relativeer je nu dingen meer waar je toen wel gelukkig van werd? Of is achteraf gebleken dat je daar toch niet zo gelukkig van werd, terwijl je dacht van wel? Er is een moment waarop je moet stoppen met erover na te denken en gewoon toegeven aan het gevoel 😉 Ik ben er zeker van dat sommige mensen ja antwoorden uit schrik het te moeten uitleggen of gewoon omdat ze voelden dat het zo hoort.

    Ik was het gelukkigst met mijn lief op reis in Vietnam, we hadden voor elkaar gekozen, we gingen samen op ontdekking en alle twijfels die door buitenaf later zouden binnensijpelen waren nog ver af. Ik ben nu ook gelukkig, misschien niet zo hard of onvoorwaardelijk, maar er zijn zeker momenten waarop ik gewoon gelukkig ben.

    • Het punt dat Leo wou maken, was dat mensen volgens één of andere studie altijd antwoorden
      ‘ik ben nu gelukkiger dan 10 jaar geleden’ en dat ze dit ALTIJD antwoorden, dat je dus steeds maar gelukkiger wordt dus, en toch nog niet content.

      Dus het klopt wel met jouw redenering 😉

      Ik vroeg me gewoon af .. als ik dat NU op die moment niet vind, is er dan iets mis?
      (en klopt die studie eigenlijk wel.. )

      Bovendien was ik vroeger een gigantische flapuit.. die dat ongetwijfeld ook moet gezegd hebben op sollicitatiegesprekken (moest ik dat allemaal nog weten/onthouden)
      Met het ouder worden, trek ik me veel meer aan van wat de anderen denken/hoe ik overkom/..
      ik word eigenlijk voorzichtiger, onzekerder,.. dus mijn toekomst .. ai ai 😉

      En ik moet je gelijk geven.. als je gelukkig bent, of onder druk staat, dan denk je niet na, je doet gewoon.. en die periodes daar blik ik met een even goed gevoel naar terug.

      Laat mij maar denken dat ik tussentijdse periodes van reflectie nodig heb om te groeien 😉

Geef een reactie

