Daar is de lente.. daar is de zon

Dit jaar wil ik er als de kippen bij zijn.
Naaiwerkjes hebben hier nogal eens de neiging te blijven liggen, tot .. ze niet langer relevant zijn.
Dus deze keer neem ik mijn voorzorgen , en ga ik extra vroeg aan de slag !
 
Ik heb namelijk 8 jaar geleden dé vouwstoel van mijn leven gevonden (nog steeds te verkrijgen bij blokker btw)
2016-04-11-14.29.43.png.png

Hij is heel compact opvouwbaar en zit uiterst comfortabel. Dus hij heeft al wat tripjes naar de camping overleefd, en ettelijke uurtjes in onze tuin doorgebracht.

Het nadeel, de stof (roze met een laagje plastiek) verduurt na een tijdje..  dus kocht ik een nieuwe blauwe stoel, maar vond het zo’n zonde om het oude frame weg te doen.

Het plan werd, zoals zo vaak bij mij, een meer jaren project..

Ik zag een mooie gestreepte zitstoel canvas bij Pauli .. maar nogal prijzig en vermits mijn frame niet volgens het klassieke mechanisme is opgebouwd (staaf boven- en onderaan) onverbiddelijk te smal (enkel te verkrijgen in 40 cm breedte) ik googlede me suf.
Ik bezocht Le Chien Vert, maar vond enkel uitermate donkere effen kleuren die EN breed genoeg waren EN stevig genoeg canvas om in te gaan zitten.
 
Dus voor dat geld.. kocht ik me dan toch nog maar een nieuwe stoel. (ondertussen was er al een streepjes variant)
Ik moest toch voor minder dan 15 euro voor nieuwe bekleding kunnen zorgen ?? (stevig en liefst vrolijk)
Vorige zomer stootte ik op een ikea canvas’je dat de klus ongetwijfeld zou klaren, knipte één stoelovertrek kapot en stikte één exemplaar

Ik kribbelde wat gegevens (oa afmetingen en volgende keer zeker die volgorde onthouden op een blaadje)
Testte de stoel uit en keurde hem goed .. en toen .. scheet er ne vogel op !
2016_04_na
 
Daarom heb ik besloten hier een handleiding uit te werken, ze is eigenlijk voor eigen gebruik,
omdat ik voorspel dat ik er nu wel 2-3 ga maken, en dat ik binnen enkele jaren dat blaadje helemaal niet meer ga terugvinden..
hopelijk kan ik daarna terugvallen op mijn eigen handleiding .. let’s go !

Benodigdheden:
114-120 cm stof (uit één stofbreedte ikea , krijg je er wel 2 exemplaren uit – 62 cm breed)
70 cm biais lint (wit)
60 cm brede stevige tassenband (4 cm breed) – 4 keer een stuk van 15 cm, komt in het uiteinde van de tunnel
stevig garen + jeansnaald

DSC_6865

stap 1 – overlock (ja die had ik nog niet toen ik het vorige exemplaar maakte)
stap 2 – stik een biais bandje rond de rondingen
stap 3 – strijk (opletten nu !)
– een dikke cm boord om aan de lange zijkant(en)
– nog een 6 à 8 tal cm voor de ‘tunnel’ (tot de gewenste breedte bereikt is – zie afmetingen op de foto)
– voor het zitvlak is dit smaller dan de leuning
– een dikke 2 cm boord omstrijken aan boven en onderkant
– en nog eens een dikkere strook (weer tot de gewenste lengte bereikt is – zie afmetingen op de foto)

stap 4 – na al dat strijken moet je de versteving bevestigen
dit gaat het makkelijkste als je hem dubbelvouwt en tot een ‘pijltje’ strijkt.
het topje van deze pijl moet dan in de binnenste hoek van de gestreken naden liggen
(vouw maar een keertje toe, en kijk de versteving van de tunnel)
als je nu even de buitenste cm al toevouwt, kan je de pijl vaststikken zo heb je straks geen problemen om de stok tussen de versteviging in te positioneren (dit stiksel is zichtbaar maar sluit aan op het stiksel van straks)
stap 5 – knoopgsgaten maken op de juiste plaats (om de stokken door te steken)
op 2 cm van de reeds omgevouwde rand – liever te groot dan te klein (2cm dus) – zo 6-8 cm van de rand
(op de foto kan je een klein potloodstreepje zien onder het potlood .. that’s it !)
stap 6 – de tunnels dichtstikken
stap 7 – boven en onderkant dichtstikken (alleen het stuk tussen de tunnels)

rest er mij alleen nog het kussen.. ik ga voor één van elks van de bovenste rij !
2016-04-11-14.29.06.png.png

wat zeggen jullie ?

 

2 thoughts on “Daar is de lente.. daar is de zon

  1. Haha, dat van die vogel! De uitleg ziet er goed uit, dat komt in orde met uw zonneterras!
    (Als dat stofje vogels aantrekt, mss toch best onder een parasolleke gaan zitten 🙂 )

Geef een reactie

