Naais

In mijn hoofd daar komen plannen samen.

Zo zag ik op FB een workshop ‘leren werken met overlock’.. maar ik had allang de tips van emma en mona bekeken.. en vaak is het toch gewoon een kwestie van doen, niet? (Inrijgen was trouwens het enige dat bij de korte inhoud stond.. en dat had ik mij youtube-gewijs al eigen gemaakt.)

Aanhechten aan start en einde, rechte buitenhoeken en ronde bochten, dat wou ik oefenen. (Zomen afwerken daar heb ik nog x unfinished objects die hiervoor in aanmerking komen 😉 och Rome is niet in één keer gebouwd hé.. soms heeft een mens een succeservaring nodig om de mislukkingen wat te verdringen 😉

Een ‘wasspeldenschort’, dat staat allang op mijn ‘voor mezelf te stikken’ lijst.. ik nam er het boek van Kelly bij. Maar besloot toen om toch maar mijn eigen zin te doen.

In 2011 naaide ik immers een heel simpel tasje voor de dochter, en aangezien ze er zelf niet meer naar keek, had ik dit al enkele dagen ‘getest’ als wasspelden ..ja euh.. om-de-nek-hang-ding 😉

IMG_0335

zie ne keer hoe fel ze veranderd is !

 

Ik besloot het patroontje anderhalve maal te vergrootten ..  en toen ging het voor de eerste keer mis.. die ‘poster’ise functionaliteit en de printer .. het ging niet samen.. hoe moeilijk kan met de hand tekenen zijn ??

Ik vond een prachtig retro-achtig stofje in mijn voorraad, nam het kleine patroon, en gebruikte 2 maal de lengte.. en toen dacht ik.. och er is in de hoogte nog wat cm’s over.. laat ons daar nog net iets meer dan 2 maal doen.

Ik vroeg de zoon raad om de cirkel-hoeken (hoe teken ik met een koordje een cirkel door deze 3 punten? 2 middel loodlijnen was het antwoord trouwens)

En toen dacht ik … Ritsen ! ik wil daar ritsen in .. want dat had ik gezien in het boek, zij hing haar short horizontaal, terwijl ik wist dat de mijne steevast verticaal zou eindigen.

Ik knipte één stof tot boven, en op de andere daar tekende ik op 1/3 een schuin hoekje af. Zocht bijpassende ritsen, wou geen voering, en besloot dan driehoekjes te knippen voor boven de rits.

De ‘les’ ging vlot, bij het aanhechten even pauzeren, bij de hoek even gefriemel (ahja die naald mocht omhoog) .. afhechten lukte ook. Voor de bocht moest ik even gokken wat de differentiaal was.

Voor de ritsen haalde ik mijn naaimachine boven .. en toen.. begon ik dapper aan de plooien. En toen.. ging het hopeloos mis..

Ik moet de rits geraakt hebben, want ik brak beide overlock naalden, en toen.. prutste ik een gans onderdeel open. (Totaal overbodig !!)

20160516_184458-001

Ik al een beetje ‘helleupp kan je die naalden niet vervangen dan ?’ ging op zoek naar de handleiding die sprak van een klein inbus sleuteltje, dat natuurlijk gewoon na een half uur zoeken, bij in mijn naaidoos zat.

20160516_185541-001

De naald kwam tijdens het proeflapje los.. en rits die overlock in, maar ik vond ze  !

Ik had honger.. het was al ver na etenstijd, maar ik zou niet opgeven, ik tornde dat ding los .. en lap.. een scheur. natuurlijk net in het zichtbare driehoekje.

IMG_20160516_172551-001

vloek grommel blaas

 

Etenstijd !!

Ik besloot dat driehoekje helemaal opnieuw te doen en in oranje deze keer.

Al bladerend in de handleiding vond ik trouwens ook de differentiaal knop !! Ik was juist !

Moet ik er nog even bij vermelden dat ik bij de nieuwe driehoek totaal niet meer de technieken gebruikt heb ? Ik heb die 3 zijden gewoon apart overlocked alsof ze niet tot 1 lap stof behoorden, die scherpe hoek, ik dacht er nog even aan, maar kom.. je moet het nu ook niet zoeken.

Toen ik de laatste steekjes veilig met de naaimachine deed.. kreeg de spoel haar kuren (nooit meegemaakt, dat wipte gewoon door het dekseltje héén open ? misschien zat er een knoop ofzo op het einde ?)

20160516_203042-001

Echt centimers van het einde..

Maar de volhouder wint .. en ik presenteer jullie trots (uren nadat de was was binnengehaald)  MIJN eigen wasspeldschort :

20160517_194629-001

ik heb keiveel wasspelden

(maar als ik eerlijk moet bekennen , is hij misschien wel net 10 cm te diep)

Mijn wasspeldenschort .. toch nog af!

A post shared by liesbesth (@liesbesth) on

 

Och ja.. ik heb vééél bijgeleerd.. en is het dat niet wat telt ?

 

8 thoughts on “Naais

  1. Je schort is keimooi! Hij zal nog vaak van pas komen. (Ik vind hem zelfs abosluut mooi genoeg om bv; boodschappen mee te gaan doen ofzo. Haha, iemand moet de trend zetten hè! )

Geef een reactie

