Fees(t)boek

Dit is hier mijn stekje ..

En hoewel ik het vaak gebruik om mooie herinneringen vast te houden.,
gebruik ik het soms ook om mijn hart te luchten..

U bent gewaarschuwd !

Donderdag-avond ..
Laf, warm, de kids fantaseren over zwembad en gooien alvast enkele waterballonnen.

Na het eten trekken ze naar boven, ik zie de dreigende wolken naderen,
Haal alles naar binnen, en twijfel of het nu gaat over trekken of niet.

Het konijntje is ontsnapt, .. ik zoek..  vruchteloos.
21u.. ik sta buiten in mijn bikini ..

De wind komt op,  ik hoor regen naderen..
De stortvloed barst los.

De kids komen bang hun bed uit.. gedonder, gefluit, bliksem,
Om hen gerust te stellen kijken we door het raam en zien de regen op het dak van de buren omhoog geblazen worden.
Ik ga douchen en beloof hen zo vlak bij te blijven.

Maar de badkamer heb ik niet gehaald..
Geweldige knallen op het dak *BOENK BOENK*,
Ik vrees voor de pannen . Kom met zijn allen veilig naar de zetel, beneden.

De dochter merkt dat mijn reactie niet meer de kalmte uitstraalt van 2 minuten voorheen.
Veel tijd voor een knuffel is er niet, als we beneden komen zie ik door het keukenraam dat de pergola naar beneden is gekomen.
Veel zien we niet .. horen des te meer.. wat een kabaal.

Ik weet niet hoelang het heeft geduurd..

Toen het weer stil werd,
en de kids nogmaals naar boven werden gebracht..
ik nog een poging wou ondernemen voor die douche, zie ik de mazouttank neerliggen.

Vreemde grote voorwerpen in de wei blijken de tuinstoelen van de buren.. hun boom afgeknakt.

Ik doe een telefoontje, de buurman informeert naar de auto en het dak..
Goeievraag.. in laarzen, pijama en regenjas trekken we naar buiten..

20160623_220845

Ondertussen is het zo goed als gestopt met regenen

De auto’s zijn gedeukt.. langs alle kanten, pannen liggen op de grond,
Samen met gigantische hagelbollen.

Iedereen komt op straat.

Kapotte rolluiken, totaal vernielde serres, auto’s zonder ruiten, veranda’s zonder dak.

De solidariteit is groot.. voor de eerste keer in jaren zie ik de buren allemaal met elkaar babbelen.

Het konijntje is gespot, en samen slagen we erin het te vangen.

20160623_224635

De dagen erop wordt de schade geïnventariseerd: foto’s gemaakt voor de verzekeringen, rondgebeld voor herstellingen,
Afgeknapte bomen/struiken verwijderd, planken opgeruimd, kapotte planten gesnoeid.

Overal op straat witte camionnettes, overal mannen met ladders op het dak,
De brandweer rijdt af en aan, de kettingzagen ronken .. dagen aan een stuk.

Ik zie mensen erin vliegen met de tuinslang, alsof ze met proper water, niet alleen de modder maar ook de herinnering en de sporen kunnen uitwissen.

Het is maar materiële schade, troost ik mezelf.

De zielig afgeknapte zonnebloem, het bloot geblazen nest,
De takken die deze keer zo diep zijn doorgebogen dat ze niet meer rechtkomen..
De talrijke omver geblazen bomen in het natuurgebied/op straat ..

DSC_7614

Verweesd..  blijven we achter.

Machteloos .. tegenover zo veel natuurgeweld.

Alsof het nog niet erg genoeg is, gaan de buien door.

En ook het gewone leven hervat, boodschappen moeten gedaan, er trouwt een nichtje.
Doodmoe komen we op het feest toe..
Op de standaardvraag ‘hoe gaat het?’ antwoord ik waarheidsgetrouw dat ik wel héél moe ben, dat we het nogal druk hebben door een storm, antwoorden ze doodleuk: ‘ja ik heb het gezien op faceboek.’
Einde gesprek.

Is dat het ? Ramptoerisme ?
Iedereen die wel even de foto’s wil bekijken ?  Hoe erg is het ?
Niemand die even polst of het wel gaat ?
Niemand die vraagt .. en de kids niet bang geweest ?
Niemand die voorstelt een hand te komen toesteken ..

Ik heb het even gehad met al die sociale media.

Zo sociaal zijn ze dus..

8 thoughts on “Fees(t)boek

  1. oh wat vreselijk, dat soort reacties! ik heb het ook al gehad, alsof delen op sociale media betekent dat je er niet meer over mag praten

    hopelijk keert de rust snel terug, lijkt me vreselijk gevoel om schrik te hebben in je eigen huis

    • als er nu iets knalt of boenkt, schieten we idd met zijn allen recht 😉

      en tja.. misschien moet ik maar volledig stoppen met FB, dat dient hier precies toch vooral voor de curieuseneuze van de familie..

  2. Best wel heftig inderdaad als de ontembare natuurkrachten je leven zo overhoop halen en dat wordt afgedaan als een “fait-divers’ke”. Wel fijn dat jullie elkaar als buren vonden, alleen zeer spijtig van de omstandigheden. Courage!!!

  3. poezemie schreef:

    Dit is toch nog iets anders dan dansen in de regen… 😦
    Lijkt me verschrikkelijk angstig om te moeten meemaken!
    En ook ocharme voor dat konijntje (gelukkig werd het teruggevonden)
    Meelevende groet!

Geef een reactie

