De film was niet te pruimen, maar ’t boek is wel goed !

Komt een vrouw bij de dokter.

“Een gedramatiseerde autobiografie van Kluun, hoe zijn vrouw kanker kreeg en overleed.. en hoe hij vluchtte in vreemdgaan.”

Ik had er geen zin in…

Hoe hip en trendy het boek ook mocht zijn..

Kanker doodgaan vreemdgaan 

Niet meteen een ontspannend boek dacht ik zo..  er gingen jaren over.. het werd zelfs een klassieker. Tot ik op goodreads een recensie las, van iemand die ik totaal niet ken.. maar waarvan ik weet dat ze ongeveer dezelfde “lees smaak” dan ik.

Het voordeel van zo passé te zijn, hij was onmiddellijk beschikbaar in de BIB ! 

Zo las ik dit boek… met veel tranen in de prachtige euthanasie passage.

Vorig weekend had ik héél toevallig het vervolg “de weduwnaar” mee. Op een lange autorit 2u heen.. 2 u terug las ik het boek uit. En tussen heen en terugrit, werd de film getoond op tv.. en stond hij aan bij de schoonfamilie. Ik zou hem nooit zelf opgezet hebben, en al helemaal niet aangeraden. 

Mijn schoonmoeder heeft zelf borstkanker overleefd… en de film heeft het toch moeilijk om dezelfde serene sfeer over te brengen.. of misschien was het doordat ik het begin miste..  of de vele sex/party scènes. Ik vond er gewoon niks aan.    

Een verfilming is nooit zoals het boek, en als het boek er dan toch in slaagt, je te laten meevoelen in minder voor de hand liggende thema’s… dan denk ik dat je dat alleen maar mist … bij het tv kijken..

’t Blijft jammer ..

2 thoughts on “De film was niet te pruimen, maar ’t boek is wel goed !

  1. Boek staat hier ook al lang op mijn lijst, maar ik stel het uit, om dezelfde redenen (net als Tonio van A.F. Th. van der Heijden, heb je dat al gelezen toevallig?). Maar je hebt me overtuigd om het binnenkort toch eens te gaan lezen. En bedankt voor de waarschuwing voor de film – daar houd ik me ver vandaan!

Geef een reactie

