Leeuwin

No nonsense
Direct
Streng maar rechtvaardig

Zo zou ik mijn opvoedingsstijl omschrijven..
Met veel ruimte voor dialoog en interactie, maar niet teveel toeters en bellen.

ik beschouw mezelf als een harde tante
niet alleen in theorie maar ook in praktijk..

en toch was ik deze keer helemaal van de kaart.

Zoals jullie al eerder konden lezen, had de puber het dit jaar moeilijk op school. Studeren.. hij wist niet hoe dat moest. Wanneer de deadline kwam, bladerde hij er ne keer door, en dat resulteerde in slechte punten.
En alle anderen, die konden dat wel door dat éne keer te lezen en hij niet, misschien was hij gewoon te dom ?

We deden van preken en aanmoediging maar boden hem met zijn 16 jaar ook de nodige zelfstandigheid…

Het ging beter maar niet genoeg beter..
we grepen in en riepen om hulp.
En om eerlijk te zijn, ik was teleurgesteld.

De contacten met school verliepen bijzonder stroef.
De verantwoordelijkheid werd netjes in zijn en onze schoenen geschoven.
We kregen héél weinig feedback, en het weinige dat we te pakken kregen, getuigde van een oppervlakkigheid waarvan ik stijl achterover viel.
Bij elk contact groeide het gevoel dat we er alleen voor stonden.

Het feit dat ik zelf les gegeven heb, dat ik aan de andere kant gestaan heb, maakte de situatie alleen maar erger.
Maar het was een beetje laat om tijdens je 5de jaar halverwege het schooljaar nog even van school te veranderen,
dus deed ik maar wat er van mij verwacht werd.

Zwijgen.. de school niet meer lastig vallen, en elders hulp zoeken.

Na een vermoeiend jaar van coachen/begeleiden/preken/rondrijden
brak een stresserende examenperiode aan.

Ik had nooit verwacht dat ik me als ouder zo betrokken zou voelen.
Meer dan mijn eigen examens aan de unief eigenlijk..

Hij werkte hard en had mooie vooruitgang geboekt, maar zou het genoeg zijn.
Moest ik nu toch nog eens hameren op ..?
Moest ik loslaten of aandringen?

En zo kwam het oudercontact … de avond voor we op reis vertrokken
En ik deed wat ik nooit verwacht had ooit te zullen doen ..
Ik was ‘mama’, en verdedigde mijn kind tegenover ouderwetse leerkrachten.

Dat inzicht niet vooropstaat, maar kennis reproduceren netjes volgens het stappenplan in sommige scholen nog steeds het hoogste goed is, brak mijn hart.
Dat inzet niet beloont wordt, maar prestatie telt, dat targets gehaald moeten worden en dat evolutie en groei van ondergeschikt belang zijn.

Ik voelde me even zelf leerling,
en kwam helemaal van de kaart buiten.

Er zijn geen man overboord,
er is geen kalf verdronken..

Maar mijn vertrouwen in Het Onderwijs ..
Het heeft ne serieuze knauw gekregen.

*ik heb heel lang getwijfeld om deze post al dan niet te publiceren, vandaar de vertraging. Volgens mij voegen de nochtans niet mis te verstane uitspraken van de leerkrachten weinig toe aan deze discussie en kies ik ervoor om deze hier niet te vermelden.
Uit respect voor mijn zoon’s privacy heb ik geprobeerd te focussen op mijn beleving, maar ik vind ook dat ik eerlijk mag/moet zijn.
Ouder zijn is niet altijd makkelijk, ik had niet verwacht dat ik me soms zo machteloos zou voelen. De laatste tijd heb ik hierdoor vaak het gevoel er alleen voor te staan, daarom dat ik het hier toch even wou delen.*

5 thoughts on “Leeuwin

  1. Ouder zijn is je soms compleet machteloos voelen. Zeker als het over school gaat en het niet zomaar vanzelf goed gaat. Ik voel me zelden zo beoordeeld, veroordeeld en/of genegeerd als dan.
    Courage!

  2. Hei Liesbeth,
    ik herken dit jaar helemaal in je verhaal. Hier de oudste en 3e middelbaar.
    Dus wij hebben wel besloten om hem van school te doen veranderen. Hij gaat nu naar Leuven gaan en ja hij zal wel langer onderwelg zijn,… maar als hij daardoor dat klein beetje meer hulp krijgt die hij verdient, en daardoor ook gelukkiger gaat zijn , dan hebben we dat er meer dan voor over…

    • Bedankt Maren !
      het moeilijkste vind ik dat je het niet weet hé..

      onze zoon wil heel graag zo rap mogelijk “van het middelbaar af” en zijn comfortzone is redelijk klein, dus zelf ziet hij het niet zitten om te veranderen.

      Dus laat ons maar duimen dat hij die 2 her examens met succes voltooid, en dat hij dat 6de op één of andere manier ‘overleeft’.

Geef een reactie

