Streaks

Een aaneensluitende ketting zonder onderbreking. Zo zou ik ne ‘streak’ omschrijven. Concreet gaat het natuurlijk over ne dagelijkse foto op snapchat. Vooral door tieners. Vaak een zwart vlak met ‘gm’ goeiemorgen.. of ´streaks´ of ´gn´ goedenacht.

Snapchat, ik ben er eigenlijk te oud voor, ik zie de fun er ni van. Ik zag hoe men dochter vlotjes haar account/pwd doorgaf om toch maar niet dat vlammetje op te geven als ze 24u er niet opkon. Want van 200 plus hups naar 0. *drama*

Maar corona doet wat met ne mens.. en van maart tot juni dompelde ik me onder. Ik postte dagelijks ne foto van de hond naar alle neefjes en nichtjes. In de zon. In zetel. Op stoel. op wandel. in water. Er was altijd wel wat. En ze stuurden berichtjes terug. Soms een heel palaver, soms gewoon een hartje. Soms hun kat /hun hond. Soms de ma die aan tv kijken was 🙂

Af en toe wisselde ik af met de kip en haar kuikentjes en op ne lege avond experimenteerden we de leut van filters .. en lieten we helemaal gaan met cameo’s.

En toen was het genoeg en vergat ik het.

In september begon de noodzaak om terug consequenter te gaan lopen. Dus ik begon “ne streak”. Start 2 run gewijs liet ik er wel steeds 1 max 2 dagen tussen. En ik nam me voor GEEN één keer over te slaan. Ik kruiste aan en telde de aaneensluitende ketting. En toch was het enorm frustrerend. Ik liep een toerke van nog geen 3 km.. elke 2 dagen.. en het lukte me niet een keer.

Soms liep ik veel te snel 20 min en was dan kapot.. soms kon ik mezelf overtuigen dat het beter ging .. toch zeker 5 minuten lang…  Ik foeterde op mezelf .  Ik liep eigenlijk tot ik van mezelf op adem mocht komen, was altijd enorm teleurgesteld, herpakte en liep dan maar weer verder.

Kortom het was geen avance. Het beterde niet. Er is geen wedstrijd, er is geen DOEL.

Vorig jaar liep ik voor een droom (die 15 km abdijentocht) nu loop ik omdat het moet.

Eind september heb ik dus terug de hulp ingeroepen van ‘the one and only’ Evy Gruyaert.  (Kan iemand haar alsjeblief eens een medaille geven?)   oke.. ik foefelde een klein beetje. Ik begon aan les 5. Dat was nodig voor mijn ego. Terug naar x keer 2 minuten lopen ? ik ? ja dus. 

Ik wou een schema, waar ik me moest aan houden, dan ging het vast beter gaan. iemand die me zou zeggen NU wandelen en NU NIET.

Ik had de eerste lessen wat problemen met dat spul op mijn gsm, hoorde het niet als ze zei dat we mochten wandelen. Of had wat parcour over aan het einde. “oh ziedewel” zei mijn ego. “die lessen zijn te min voor je conditie je kan nog  meer.” Ik had ook geen zin maar .. het idee, dat het een ‘peace of cake’ zou zijn. 25 min de moeite niet om je loopschoenen uit te halen. Trok me erdoor. 

Komaan volhouden. Ze kan het zo mooi zeggen Evy !

En nu zit ik hier. les 15. sinds les 13 kan ik niet meer mee. 3 keer 5 minuten.. en bij de 3de keer moet ik wandelen. (opgeven zeg maar) les 14 werd dat 6 minuten en nu vanmiddag 7 minuten. ik ben diep gegaan en ben gaan spieken. volgende week wordt een herhaling van deze week.. dat feit.. houdt me op de been. 

Ik dacht echt “even vlotjes dit oppakken” en 10 km lopen tegen het einde van dit jaar. 

Niet dus. 

Maar laat me gewoon focussen op de energie die ik heb.

kijk ik zit hier .. en ik schrijf. 

en mijne streak.. die loopt … !

 

 

 

15 reacties op ‘Streaks

  1. “en bij de 3de keer moet ik wandelen. (opgeven zeg maar)”
    Nee nee, zeg maar gewoon wandelen!

    Ik snap je frustratie, een paar jaar geleden liep ik een halve marathon en hoewel dat gemiddeld genomen zeker geen toptijd was, was dat voor mij wel een ongelooflijk gevoel: ik kan dit én ik vind het nog plezant ook. En ja, toen kwamen er gezondheidsproblemen en moest ik terug van nul beginnen, in een eeuwigdurende processie van Echternach. Recent ook weer: liep ik eindelijk terug 5km aan een stuk en droomde, net zoals jij, ook al van die 10km, zat ik ineens met een uitpuilende tussenwervelschijf en een loopverbod van de chiroprakter. Bye bye 10km – of 5km – dus. Om zot van te worden… Desondanks probeer ik mijn “streak” (ha, jij vindt jezelf al te oud voor snapchat, maar linkt de term streak daar wel aan; ik had geen idee dat dat daar iets hip is 😉 ) van elke dag iets van beweging of sport te doen wel vol te houden. Sinds het begin van het jaar elke dag iets. Soms, in de beste weken, is dat vooral intensief sporten… Soms, zoals de voorbije weken, is dat miniwandelingetjes vlakbij en rustige stretchoefeningen voor de rug… Het ene is bijlange zo plezant niet als het andere, maar inderdaad: bezig blijven en de streak laten lopen. Veel succes met de verdere looptochten!

    Oh, en ook: ik vind Evy haar programma’s wel tof, maar word een beetje zot van de aanmoedigingen, dus ik heb in mijn sporthorloge een eigen programma, gebaseerd op start to run, gezet. Waarbij ik stiekem de eerste week vb. geen 18′ (2×1-1, 2x 2-2, 1x 3-3), maar 30′ train (2x 1-1, 2x 2-2, 1x 3-3, 2x 2-2, 2x 1-1). Ben ik vaak blijven herhalen, zelfs toen ik al meer kon, maar dan met het idee “die loopminuten telkens een tikje sneller”. Zo voelt zo’n training i.p.v. “bweh, ik moet zoveel stappen en geraak niet vooruit in het programma” veel meer als “jeej, ik doe intervaltraining en train op snelheid” 😉 Rustig die huidige week herhalen dus en eventueel nog eens en nog eens tot het wel lukt, komt wel goed!

    • Gisteren leek het al bijna sarcastisch.. “je conditie is er al op vooruitgegaan. Wat een mijlpaal weer .bravo. 7 minuten .” En toen ik een bergje opliep dacht ik. Allez zeg nu iets Evy. Zeg NU hoe lang ik nog moet lopen. Ze zouden die commentaren echt moeten linken aan mijn gevoel (misschien hartslag of tempo? 🙂

      Die intervaltraining.. dat heb ik idd al een paar keer gedacht. Maar ik kan die gedachte niet lang genoeg vasthouden 😉

      Bedankt voor de bemoediging!

      De aftakeling.. de veroudering… ik zou eigenlijk ni mogen klagen. Er zijn mensen die veel erger getroffen worden. Ik zal proberen die gedachte vast te houden. Ik mag terug lopen !

      • ik denk dan altijd.. allez .. kunnen ze dat niet beter maken ? gelinkt aan mijn hartslag bvb ? (maar mijn gevoel is waarschijnlijk niet één op één te mappen met iets meetbaar 🙂 )

      • Hmm, op zich denk ik dat dat op basis van hartslag wel zou moeten kunnen. Al weet ik niet of zo’n ding kan onderscheiden tussen lage hartslag, wegens goed getraind, of lage hartslag, wegens oververmoeid, wat toch wel een cruciaal verschil maakt in aanmoedigingen 🙂

    • Afspreken met iemand .. geeft toch altijd meer motivatie dan in je eentje lopen.

      ik mis het enorm.

      maar ik heb me voorgenomen. Na mijn 5km wedstrijd dit weekend.. ga ik terugvallen op 2 maal per week lopen.. als ‘onderhoud’ !
      (iets minder streng .. dat wel)

  2. Ben in mei ook weer gestart met lopen, hier gaat het redelijk goed. Maar heb mijn verwachtingen na de knieblessure moeten bijstellen en geniet nu van het lopen en de omgeving. Het gaat niet meer om tijd of afstand, ik ben blij dat ik 3 keer per week kan en mag lopen……het is vooral goedkoper dan therapie

  3. Pingback: Liebest

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.