Hoe boeken kaften met stof : 3 manieren

Ten eerste; boeken kaften met stof is dé MAX ! Omdat boeken vaak dezelfde afmetingen hebben, en je dus gelijk alle kaftjes van vorig jaar kan herbruiken !!

boek

Jihaa minder afval, jiha herbruik !

Moesten ze nu echt geweldig vuil zijn kan je ze altijd even in het wasmachine gooien, zelfs eventjes strijken is mogelijk, en hup weer een schooljaar verder !

Met 3 koters is elk boek minder op de ‘te kaften’ stapel een aangename verrassing.
Bovendien zijn mijn stofkes ook nog eens mooier dan mijn kaft papier  (en wordt zo mijn stapel stof wat weg gewerkt)   dus niks dan Wins !!

En bovendien moet je er eigenlijk niks voor kunnen, een rechte lijn stikken en strijken, twee vaardigheden die je bij deze kunt oefenen !

Waarom deze post dan ? Omdat ik ondertussen 3 manieren geprobeerd heb,
en ik hou zo niet van dat nadenken elke keer..   Wat heb ik gedaan, hoe ging dat ook weer ?  En wat vond ik nu het beste ?

1.) De allereerste keer kafte ik, voor het eerst met stof, met een binnen- en buitenvoering, en een keergat. Eigenlijk komt de methode overéén met het agenda frakske beschreven door Mme Zsazsa.

Er is daar niks mis mee.. Alleen moet je zorgen dat je de flappen groot genoeg knipt. Want dat ene exemplaar met die 2 cm flappen daar bleef de schrift niet goed insteken.

Wat er dus op neerkomt, dat je toch redelijk wat stof nodig hebt..

Hoogte : het boek + naadwaarde
Breedte : Voor+achterkant+dikte+flappen+naadwaarde en dit dan maal 2
En eigenlijk.. Die voering.. Ge ziet dat niet eens ??

Daarom zocht ik het jaar nadien naar een niet-gevoerd exemplaar en testte daarbij twee methodes uit.  De methode van de flappen versus die met de hoekjes.

2.) Die met de hoekjes komt eigenlijk overeen met het kaften zoals ik het met papier doe.  Je hebt in de hoogte iets meer stof nodig omdat er boven- en onderaan ook een ‘flap’ zit.

DSC_0107

Een handleiding vind je hier, maar het komt eigenlijk neer op:

Je strijkt je naadwaarde om, stikt die vast, en dan in plaats van die hoekjes om te vouwen en te plakken met wat plakband, stik je deze nu vast zoals de bodem van een tas. Een beetje gefoefel met de geodriehoek of nauwkeurig aanduiden vereist .. Want anders is het resultaat navenant (of past uwe schrift er net niet in) * Ik geef het maar mee hé .. bij mij werd het tornen*
20160903_193352Wat ik miste in de uitleg, het uitknippen van dat stukje waar het boek gelijmd is, dus dat deed ik dan ook maar zoals met papier.

Op deze manier zijn de onder- en bovenkant van het boek wel beter beschermd, maar ik vond de ‘flappen’ methode sneller, makkelijker en minder stof nodig (een ongevoerde versie van het eerste eigenlijk.)

3.) Daarom hier eventjes mijn stappen genoteerd :

Je knipt gewoon de hoogte van het boek + naadwaarde boven en onder.
Voor de breedte neem ik voor+achterkant+dikte+flappen(>6cm)+naadwaarde

stap1
Je strijkt en stikt eerst de naadwaarde van de zijkanten. (ne centimeter ofzo over de hele hoogte van je boek)

boeken kaften _ stap 2

Je strijkt de naadwaarde van de onder en bovenkant, properkes zodat het EXACT even groot is als het boek. Maar voor je begint te stikken !!! Duidt je aan tot waar je ‘flappen’ gaan komen met het boek gesloten (klein paarse streepje op foto)
Enkel tussen deze aanduidingen stik je de naadwaarde om. (groene lijn)
Dan keer je de flap binnenstebuiten (steek eens een speldje als het wat ingewikkeld lijkt) en probeert gewoon net buiten de gestreken lijn, je stiksel verder te zetten.

Niet panikeren, op de foto wordt het wel duidelijk.
boeken kaften laatste stap
De Blauwe lijn is het eerder gemaakte stiksel, rode lijn is hetgeen je nu gaat stikken.

En zie hier .. de flap !  3 Keer stikken en uw kaft is klaar  !!

En voor mij ziet er dat dan toch langs de buitenkant, perfect genoeg uit !
boeken kaften met stof - resultaat

Het nadeel: het is niet gevoerd, dus bij een dun katoentje als deze zie je de kaft er een beetje door ..  Anderzijds denk ik wel dat het boek hierdoor even goed beschermd is als met een papierke, onze boeken hebben het schooljaar in ieder geval overleefd.

Dus dit getypt hebbende, zal ik er eens invliegen !

We schrijven half augustus .. woehoe !! Nooit eerder was ik zo ijverig !

 

9 reacties op ‘Hoe boeken kaften met stof : 3 manieren

  1. Deze ga ik uitprinten. Dochterlief wil (kan) naailes krijgen en dacht zelf aan een stoffen boekenkaft en dus kan ik bij deze gewoon een handleiding voor ‘juf van dienst’ meegeven 😊

  2. awel zo ga ik er ook nog wat ineen flansen se. Bedankt voor het experimenteren met de verschillende methodes…. Ik ga dus duidelijk voor de derde!!!
    En bedankt voor gisteren, t was leuk!!!

  3. Pingback: School – Liebest

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.